Nedelcu
Administrator
Din: Craiova
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 738
|
|
Bildungsroman
Caracterul de Bildungsroman (naraţiune a formării unui tânăr) al basmului presupune parcurgerea unui traseu al devenirii spirituale (concretizat de altfel în trecerea probelor) şi modificarea radicală a statutului social al protagonistului ce se realizează, în mod evident, gradual, cuprinzând mai multe etape care îl ajută în tendinţa eroului de desăvârşire spirituală: dintotdeauna traseul exterior a fost considerat cel mai adecvat vehicul şi suport pentru evoluţia interioară, iar încercările, dificultăţile şi obstacolele pe care personajul le întâmpină nu reprezintă decât nişte trepte ale traseului abrupt în drumul de la imaturitate la maturitate prin acumularea unei experienţe vaste. La început mezinul, "boboc în felul său la trebi de aieste", este neîncrezător în propriile forţe, atitudinea sa evidenţiază o oarecare vulnerabilitate întrucât mustrările tatălui îl marchează ("fiul craiului cel mai mic, făcându-se atunci roş cum îi gotca,iese afară în grădină şi începe a plânge în inima sa,lovit fiind în adâncul sufletului de apăsătoarele cuvinte ale părintelui său", simţindu-se neputincios,incapabil de a săvârşi sarcina trasată, acţiune în îndeplinirea căreia înşişi fraţii săi mai mari se dovediseră a fi nişte nevolnici. Dominat de un acut sentiment de inferioritate datorat vârstei sale încă fragede, el ezită în a lua o decizie pentru a reabilita prestigul familiei sale lezat moral prin eşecurile succesive suferite anterior. După conversaţia purtată cu Sfânta Duminică devine mai încrezător,dovedindu-şi cu această ocazie atât milostenia, cât şi lipsa de experienţă, fiind incapabil de a percepe chiar evidenţa întrucât nu distinge între esenţă şi aparentă şi se lasă influenţat de aspectul exterior al cerşetoarei şi al calului, lipsit de relevanţă în plan moral. Naiv şi inconsecvent în atitudine, el capătă certitudinea triumfului ("plin de încredere în sine că va izbuti la ceea ce gândea", fapt pentru care se înfăţişează înaintea tatălui, cerându-i o şansă pt a-şi demonstra curajul, dar se dovedeşte din nou infantil, deoarece ignoră sfaturile tatălui, fapt pedepsit crunt, printr-un radical regres în ierarhia socială (devine sluga Spânului). Călătoria prin Pădurea-labirint îi testează acestuia capacitatea de a lua, în mod raţional, deciziile adecvate pentru a soluţiona o problemă,dar şi de această dată dovedeşte că mai are multe de învăţat. Trecerea probelor la care îl supune Spânul are un rol formator, prin care Harap-alb are ocazia de a-şi valorifica treptat calităţile native şi de a dobândi altele noi.El are de străbătut o traiectorie sinuoasă, presărată cu o serie de probe simbolice, neexistând pentru el o cale de mijloc. Este supus la trei munci în urma cărora personalitatea sa se metamorfozează uluitor, căpătând o serie de atribute: obedienţă, spirit practic, abilitate de adaptare la o situaţie critică (după prima muncă- aducerea sălăţilor din grădina ursului);perseverenţă, răbdare, consecvenţă, acurateţe în îndeplinirea scopului propus, isteţime, iscusinţă,gratitudine,integritate morală în respectarea jurământului depus (după cea de-a doua muncă- aducerea pielii cerbului împodobite cu pietre preţioase); milostenie, spirit de sacrificiu, adaptabilitate la orice situaţie, spirit de iniţiativă (dacă la început era doar un executant pasiv, acum este capabil de a lua propriile decizii, asumându-şi riscurile pentru alegerile făcute), capacitate de selecţionare a tovarăşilor de drum (nu se mai lasă influenţat de aspectul lor dizgraţios, prevăzând împrejurările în care sprijinul acestora ar fi necesar),abilitate de comunicare şi negociere (după cea de-a treia muncă- aducerea fetei împăratului Roş în vederea căsătoriei acesteia cu Spânul). Viitoarea soţie şi-o cucereşte, probându-şi destoinicia,îşi respectă jurământul făcut Spânului, dovedind că este un om de onoare.Fata îl demască pe Spân, care îl acuză pe Harap-alb că a divulgat secretul şi îi taie capul. În felul acesta îl dezleagă de jurământ, semn că iniţierea este încheiată, iar rolul Spânului ia sfârşit, calul distrugând întruchiparea râului ("zboară cu dânsul în înaltul ceriului, şi apoi, dându-i drumul de acolo, se face Spânul până jos praf şi pulbere". Altfel spus, decapitarea eroului reprezintă ultima treaptă a iniţierii, având semnificaţia coborârii în Infern ("A coborî în Infern înseamnă a cunoaşte o moarte iniţiatică, o experienţă capabilă de a întemeia un nou mod de existenţă"-Mircea Eliade).Fata de împărat realizează învierea cu ajutorul obiectelor magice aduse de cal, iar eroul îşi primeşte recompensa: pe fata împăratului Roş şi împărăţia, care confirmă maturizarea eroului. Aşadar, întrucât urmăreşte traseul parcurs de Harap-alb în devenirea sa spirituală de la adolescenţă la maturitate, formarea unei personalităţii puternice prin trecerea unor probe extrem de semnificative pentru evoluţia eroului, basmul "Povestea lui Harap-alb" este un bildungsroman.
_______________________________________________________________________________
Pentru mai mult, vezi oferta de meditaţii on-line la limba română AICI .
_______________________________________ MEDITATII ONLINE LA LIMBA ROMANA _______________________________________
BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA
|
|