cristinutza01
Membru nou
Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 8
|
|
-Arghezi resuseste sa dezvolte literatura pentru copii, sa foloseasca o variatie de mijloace artistice pentru a o face cat mai complexa si mai cuprinzatoare. Importanta lui Tudor Arghezi in literatura romana este inestimabila, intrega sa opera cupranzand o varietate de teme si dezvoltand numeroare motive.
-Tudor Arghezi mai contribuie si la dezvoltarea literaturii pentru copii,temele sale cu tenta religioasa sunt printre cele mai disputate.
1)prima cerinta-(prezentarea modului cum au fost creati Adam si Eva) - Motivul crearii omului, motiv prezentat in poezie, este lipsit de profunzimea tainei. Arghezi isi imagineaza scopul acestei lucrari a divinitatii ca eliberarea de o apasatoare monotonie a singuratatii: „urandu-i-se singur in stihii,/a vrut si Dumnezeu sa aiba-n cer copii”. Ofensat, autorul mentioneaza ca omul ar fii putut fi creat din „borangic, argint sau promoroaca,”, insa el a fost creat din „cu praf si nitelus scuipat”, acesta fiind si motivul pentru care Adam a iesit „trandav si naravas”
-Divinitatea este inchipuita ca o fiinta omeneasca,fiinta care se plictiseste si care din materia creata anterior, creeaza omul. Adam, primul om, nu poate fi insa descris cu minutiuozitate de catre autor deoarece, „nici o poza nu ne-nvata/Cum ar fi fost omul dintai la fata.” Aici autorul da libertate imaginatiei, a gandurilor.. Din costa lui Adam este facuta Eva. Poetul nu insista in a descrie aceasta „zamislire” a Evei. Primii oameni sunt inchipuiti de Arghezi ca niste copii surpinsi intr-un moment de joaca: „s-au luat de maini si-au cutreierat/gradina toata-n lung si-n lat.” In acesta secventa se surpinde intr-un mod exceptional nevinovatia, curatia, frumusetea primilor oameni. Erau precum copii liberi, ce „sovaiau” prin gradina. Intreaga poezie este vazuta ca o armonie a creatiei, un tablou ce infatiseaza pe Adam si Eva in gradina raiului. Acest act al creatiei este surprins de poet ca o joaca, in care omul creat de Dumnezeu isi atribuie acesta taina a facerii si profita de minunatiile raiului.
2)a doua cerinta-(descrierea traiului fericit pe care prima pereche il duce in Rai) -acea pereche de oameni apare la Arghezi in ipostaza unui cuplu de copii de şcoală.In aceste condiţii, raiul este, evident, locul pe care şi-l doresc toţi copiii:un loc unde nu te bate nimeni la cap:”nimic,nici tati,nici mame,nici dadace,nici profesoara rea ca o ragace,nici dascalul cu zgarci in beregata care sa sacaie baiatul si pe fata”,locul unde nu trebuie nici să te culci devreme,nici să te scoli cu noaptea-n cap,ca să nu intarzii la şcoală,locul unde băieţii nu sunt obligaţi să-şi inveţe lecţiile şi nici fetiţele să se pieptene”nici culca-te devreme,nici te scoala,nu era cine tine socoteala”. Raiul pentru copii este jocul, gluma şi căţăratul in copaci după poame,elemente care dau o conotatie ludica acestui loc:”totul era de gluma si de joaca,si asteptai doar pomii sa se coaca”
3)a treia cerinta-(relevarea consecintelor incalcarii cuvantului divin) -Poetul face o remarca la atotprezenta Divinitatii “credeau ca Domnul e culcat”.Intr-o exprimare simpla se dezvaluie de fapt tainica atotprezenta a lui Dumnezeu care vegheaza neincetat: “Nu se asteptau ca Domnul vede tot/ ca ochiul lui deschis, intr-adevar,/ si departarile le vede in raspar”. Incalcarea poruncii duce bineinteles la pedeapsa. “Nici nu-nghitisera o-mbucatura/ C-au fost si prinsi cu ea in gura,” aceste versuri prezinta caderea lor in pacatul neascultarii. Omul isi dovedeste lacomia sa pentru tot, chiar daca Dumnezeu le-a pus a dispozitie toata frumusetea si bunatatea, descrise in poezia „Adam si Eva”.
-Poetul face ideea poetica a divinitatii usor de perceput prin faptul ca foloseste o exprimare simpla, populara. Dumnezeu, vazut, „venind in rotogoale” este pus sub aspectul unei prezente imediate, deoarece, el „si departarile le vede in raspar”. Poezia nu dezvaluie alte amanunte despre felul in care primii oameni cad in pacat, se infrupteaza la indemnul sarpelui sa guste din pomul interzis.Mancand din pom au incalcat porunca lui Dumnezeu.Adam a invinovatit-o pe Eva, iar Eva pe sarpe. Aceasta neasumare a responsabilitatii apare in poezie ca o dovada a neintelegerii puterii dumnezeiesti. Dumnezeu este atotvazator si atotstiutor,dar aceste lucruri nu sunt cunoscute si intelese de oameni.
-Minciuna este cea care decide pedeapsa caci: „Dumnezeu loveste-ntotdeauna/ mai tare decat faptele minciuna
-Pedeapsa este de fapt o consecinta, o urmare a neascultarii. „Din Raiul dulce si din tihna buna/ Domnul i-a dat afara, in furtuna
4)a patra cerinta-(explicarea rolului mijloacelor artistice)
-“Dar ce-i veni-ntr-o zi lui Dumnezeu Că se-arătă incins in curcubeu..." Pentru a-i da proporţii monumentale, poetul foloseşte aici o dublă figură de stil. "incins in curcubeu" este in acelaşi timp metaforă şi hiperbolă, sugerand nu doar măreţia, ci şi strălucirea orbitoare a Creatorului. -In "Adam şi Eva", Dumnezeu nu apare ca imagine, ci prin actele sale. El creează primul om, pe Adam, "cu praf şi niţeluş scuipat", dar “la nimerit din pricina aluatului,gresit” ne spune poetul, l face “cam somnoros si cam trandav si naravas” si “parca si zbanghiu". Avem aici un Dumnezeu mai uman, care suferă de singurătate şi este, asemeni omului, failibil.De aceea şi lipseşte imaginea lui monumentală.Dincoace,in "Poruncă", Dumnezeu apare in splendoarea strălucirii şi măreţiei sale, avand ca atribut atotputernicia:”el dete-ntaile porunci,anume ce-I iertat si nu e sa mananci,din pomul asta Evo si Adame,sa nu v-atingeti nicidecum de poame,de unde nu,cunoasteti ca v-asteapta pedeapsa mea cea crancena si dreapta”
- Atentia lui Arghezi pentru scrierile cu subiect religios se observa cu usurinta in intreaga sa creatie. Limbajul , expresia poetica este in acesta poezie una simpla, ce arata alegerea scriitorului pentru literatura celor mici,astfel formularile sunt mai pline de haz,de umor.
|
|