TEME
Forumul orei de limba si literatura romana
Lista Forumurilor Pe Tematici
TEME | Reguli | Inregistrare | Login

POZE TEME

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
andreeadede
Femeie
24 ani
Ilfov
cauta Barbat
24 - 39 ani
TEME / VARIANTE SUBIECTE TESTE NATIONALE 2007 / Varianta 31  
Autor
Mesaj Pagini: 1
catisor
Membru

Inregistrat: acum 17 ani
Postari: 63
Partea I
A.
1. Despărţirea în silabe: tran-spa-rent, în-văl-mă-şeş-te, o-glin-da, a-fa-ră.
2. cuvânt cu sens propriu: ferestre; sens figurat: un colţ
3. cuprindere, cuprins, necuprins
4. Valoarea morfologică a cuvintelor: că - conjuncţie subordonatoare; suflet - substantiv comun; colţ - substantiv comun; de - prepoziţie simplă 
5. Alcătuirea propoziţiei indicate: Stătea lângă o umbră.
6. Atribut adjectival exprimat prin adjectiv pronominal: toată {odaia toată')   
7. Funcţia sintactică a cuvintelor subliniate: Afară - complement circumstanţial de loc; cu ninge - predicat verbal; artificiale - atribut adjectival; nimenea - subiect simplu.
8. Propoziţia subordonată completivă directă: Că-n suflet am păstrat un colţ de vară...
9. Alcătuirea frazei indicate: Am sosit repede,/1 cu toate că afară plouă. /2     
B.
10. Măsura ultimului vers este de 11 silabe.
11. Se-ntunecă - imagine vizuală
12. personificare - Se uită-afară florile din glastre...     
13. sentiment de teamă, generat de singurătate. 
14. Titlul poeziei sugerează ideea că între spaţiul exterior - natura, cel interior, mate¬rial - o cameră şi cel sufletesc - al eului liric se realizează o corespondenţă. Toamna aduce, în viziunea eului liric tristeţe, teamă, însingurare, dorinţa ca fiinţa iubită să-i fie aproape.

varianta partea ia.1. în silabe: o-glin-da, cuvânt sens propriu: ferestre; sens figurat: cuprins,

21.6KB


pus acum 17 ani
   
catisor
Membru

Inregistrat: acum 17 ani
Postari: 63
Partea aII-a

Tudor Vladimirescu, Buzău
18.06.2007
Dragă Mihai/Dragă Mihaela,
Nu ţi-am mai scris de multă vreme, pentru că am avut un semestru greu, cu teme destul de dificile, testări şi multe proiecte. Vacanţa de vară a venit la momentul potrivit: mă voi odihni, voi citi, mă voi distra cu prietenii şi mă voi bucura de farmecul naturii. ÃŽţi scriu pentru a-ţi spune cât de impresionat am fost recent de spectacolul naturii.
Era o zi de vară extrem de călduroasă. Canicula stăpânea peste pământ. Am pornit, împreună cu prietenii, spre râul de lângă sat, pentru a ne scălda. Distracţia era pe cinste!
...Deodată însă, la orizont şi-au făcut apariţia câţiva nori de un albastru închis. Treptat, s-au adunat tot mai mulţi, devenind parcă nişte balauri cu zeci de capete. Vântul, care îşi înteţise puterile vijelioase, îi purta în văzduh, făcându-i să pară furioşi din cale-afară.
Nu a durat mult şi cerul a devenit o pânză întunecată, brăzdată de săgeţile fulgerelor. Tunetele care le urmau se auzeau din ce în ce mai aproape, se transformaseră în bubuituri care cutremurau pământul...
Ne-a cuprins frica... Deşi ştiam că nu este bine să fii pe câmp când este furtună, ne-am adunat lucrurile şi am pornit în fugă spre sat. în câteva secunde, eram uzi leoarcă. Din cer se revărsau peste pământ stropi mari, ce ne loveau obrajii. A început să cadă gheaţă, cu boabe mari ca alunele. Atunci ne-am adăpostit sub un copac bătrân.
Vijelia nu a ţinut mult... vreo jumătate de oră... suficient ca să ne sperie prin puterea ei. Când ploaia s-a mai rărit, am pornit din nou spre casă... ! Nu o să uit curând acea furtună care avea ceva din furia forţelor supranaturale...
Sper ca peste două săptămâni, când vei veni tu la mine, să nu se mai dezlănţuie un astfel de fenomen....
Cu drag,
Ştefan/Ştefana Munteanu

varianta partea aii-atudor buzău 18.06.2007 dragă mihaela,nu ţi-am mai scris

21.6KB


pus acum 17 ani
   
catisor
Membru

Inregistrat: acum 17 ani
Postari: 63
Partea aIII-a

Poezia Interior de Otilia Cazimir aparţine genului liric, trăirile, sentimentele poetei fiind exprimate în mod direct. Sunt prezente figuri de stil care conturează imagini vizuale, auditive şi dinamice. Pronumele şi verbele la persoana I sunt mărcile eului liric. Modul de expunere este descrierea.
De o simplitate aparentă, poezia are ca idee poetică esenţială corespondenţa dintre cadrul exterior, cel al naturii autumnale, şi cel interior, intim, al casei, ambele fiind, de fapt, o reflectare a trăirilor interioare ale eului liric, măcinat de tristeţe. Acest sentiment este generat, pe de o parte, de sosirea toamnei, iar pe de altă parte, de regretul despărţirii de fiinţa iubită.
Titlul poeziei, un substantiv nearticulat, Interior, acoperă subtil conţinutul ideatic al poeziei, sugerând tocmai corespondenţa dintre stările eului liric şi natură. Ideea se întăreşte, chiar din primul vers, prin prezenţa unui verb la modul imperativ, formă afirmativă {Rămâi!,..), reluat şi în ultima structură a poeziei, dând astfel dis¬cursului liric un caracter de monolog adresat. Punctele de suspen¬sie susţin, la nivelul punctuaţiei, exprimarea regretului că toamna aduce tristeţea despărţirii. Poezia capătă astfel o construcţie sime¬trică, păstrând acelaşi ton melancolic. Lirismul textului este accen¬tuat de folosirea pronumelor şi a verbelor la persoana I (-mi, am păstrat).
Sentimentele eului liric sunt prezentate gradat, de la nedu¬merire (Rămâi!.../ Pe la ferestre a trecut un fulg...) la confuzie (Ascultă... oare ce s-aude?...) până la certitudine (Oglinda a cuprins odaia toată.
Poezia, cu evidente note de pastel, conturează imaginea toamnei prin folosirea personificării, ca figură de stil dominantă a textului. Tabloul de natură se constituie treptat, de la înregistrarea primul semn al toamnei: Pe la ferestre a trecut un fulg: e cel dintâi..., apoi Se-ntunecă..., Se uită Toamna în odaie/Şi-mi bate-n geam cu degete de ploaie, până la alungarea trecătorilor de pe stradă: Şi nu mai trece nimeni pe stradă. Se asociază pentru prezentarea toamnei elemente specific umane (Cu haina ruptă, plină de noroi, cu plete ude/ Se uită Toamna în odaie...), creionându-se un tablou în tonuri întunecate. Fereastra constituie bariera dintre cele două spaţii, cel exterior şi cel interior. Dublul epitet aburit şi transparent notează starea de confuzie pe care o trăieşte eul liric. Absenţa soarelui, simbol clasic al luminii, al strălucirii, notată de epitetul absent, dă indicii evidente că aspiraţia spre lumină, spre căldură sufletească, rămâne doar o speranţă.
Cele două spaţii conturate în detaliu aşază elemente din cadrul naturii - fulgi, nori, ploaie, frig - alături de cele ale celui intim, al casei - fereastra, geamul. Focul, în reprezentarea sa magică învăl¬măşeşte pâlpâiri albastre/ Cu umbre nestatornice şi moi, se consti¬tuie într-un element care potenţează atmosfera. Prelungirea discretă exterior - interior transformă trăirile eului liric, dezvăluindu-i stările contradictorii sugerate de versurile: Se uită Toamna în odaie/ Şi-mi bate-n geam cu degete de ploaie./ I-e frig/ Şi a simţit, de-afară,/ Că-n suflet am păstrat un colţ de vară....
Structura finală împlineşte ideea centrală a discursului liric, prin înlăturarea speranţei că răcelii toamnei i se poate opune căldura su¬fletului, rămânând neputincioasă chemarea de a-i fi aproape fiinţa dragă: Oglinda a cuprins odaia toată/ în apa-i plumburie i-ngheţată/... Şi nu mai trece nimenea pe stradă... Biruit de tristeţe, eul liric se abandonează universului, într-un gest apropiat de cel al morţii: Afară ninge cu petale/De crizanteme artificiale...
Imaginile artistice, realizate cu mare forţă plastică, compun un imaginar specific anotimpurilor reci. Domină vizualul, realizat prin prezenţa substantivelor fereastra, focul, ploaia, oglindă, pâlpâiri, noroi, a adjectivelor aburit, transparent, albastru, ruptă, plumburie, -ngheţată. Mişcarea în acest discurs liric este gradată, conducând spre exprimarea sentimentelor de regret, fiind construită prin folo¬sirea verbelor la indicativ prezent: se-ntunecă, ninge, nu trece, ninge. Aceste imagini se îmbină armonios cu cele auditive conturate tot verbal {asculta, s-aude, bate). Prin prezenţa descrierii ca mod de expunere se realizează perfect proiecţia stărilor eului liric în natura autumnală.
Formula prozodică (cinci secvenţe strofice, cu număr variabil de versuri, cu diferite tipuri de rimă, inegale ca măsură este în concor¬danţă cu trăirile eului poetic.
Deşi poezia exprimă tristeţe, melancolie, regret, ideea lirică dez¬voltată poate fi acceptată ca un moment efemer al existenţei, care, odată traversat, va aduce, cu siguranţă, şi bucurie, şi împlinire.

varianta partea interior otilia cazimir genului liric, poetei fiind exprimate în mod direct. sunt

21.6KB


pus acum 17 ani
   
ujocuri
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 92
www.ujocuri.com

pus acum 15 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la