TEME
Forumul orei de limba si literatura romana
Lista Forumurilor Pe Tematici
TEME | Reguli | Inregistrare | Login

POZE TEME

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
ramona23 pe Simpatie.ro
Femeie
25 ani
Bucuresti
cauta Barbat
24 - 52 ani
TEME / CLASA A IX-A, EDITURA ART / "Mara", de Ioan Slavici  
Autor
Mesaj Pagini: 1
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 731
Aici discutăm teme legate de fragmentele de text din "Mara", de Ioan Slavici

_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 13 ani
   
Ionutzu94
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 2
pagina 43, exercitiu 2 de la "Cine descrie/povesteste" cine ma ajuta? in maxim 2 ore trb sa il am
Multumesc! editura Art, clasa a IX..


pus acum 13 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 731
Ex. 1 / p. 45

Î: Alege dintre următoarele instanţe narative / de comunicare pe cea care ţi se pare caracteristică primului capitol din romanul Mara:

-  narator / povestitor obiectiv care se confundă cu autorul (narator auctorial);

- un povestitor înlocuit uneori în relatare de către un  personaj;

-  narator auctorial a cărui voce se confundă uneori voit cu cea a personajului Mara, creându-se astfel un fel de empatie a cititorului faţă de personaj.

R: Instanţa narativă a primului capitol este un narator auctorial a cărui voce se confundă uneori voit... continuarea  aici .


_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 13 ani
   
cammy camelia
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 3
ex 1 2 3 de jos pag 48 editura art cls a9a

pus acum 13 ani
   
cammy camelia
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 3
in maxim o ora va rogggg !!!

pus acum 13 ani
   
cammy camelia
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 3
                                         

pus acum 13 ani
   
sarasarah
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 3
de la pag. 52 exercitiile de jos , va roggg

pus acum 13 ani
   
Ionutzu94
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 2
De la pagina 46 ex 1 si 2 de jos..
Pana maine dim va rog..
Multumesc frumos!
(editura Art, cl. 9)


pus acum 13 ani
   
IoNuuT
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 1
ex4/p45
Realizeaza o caracterizare succinta(circa 10 randuri)a Marei,asa cum se dezvaluie din urmatorul fragment(gesturi,atitudini ,ganduri):Apoi,dupa ce a mai baut si o ulcica de apa buna,ea scoate saculetul ,ca sa faca socoteala .Niciodata ea n-o face numai pt ziua trecuta,ci pt toata viata. Scazand dobanda din capete ,ea pune la o parte banii pt ziua de maine,se duce la capataiul patului si aduce cei 3 ciorapi:unul pt zile de batranete ,si pt inmormantare,altul pt Persida si al treilea pt Trica .Nu e chip sa nu treca o zi fara ca ea sa puna si macar numai cate un creitar in fiecaredin cei 3 ciorapi:mai bucuros se imprumuta pt ziua de mane.Cand poate sa puna florinul,ea-l saruta ,apoi ramena asa,singura,cu banii intinsi pe masa,sta pe ganduri si incepe in cele din urma sa planga.
ex1/pag47
Discutati despre sensul urmatorului fragment :Mai sunt si zdrentarosi si desculti si nepeptanati si nespalati si obrazncici,saracutii mamei;dar tot cam asa si ea insasi;cum altfel ar putea fi o vaduva saraca?Cum ar putea fi copiii saraci,care isi petrec viata in targ,printre picioarele oamenilor?
Sunt copii Marei intr-adevar saraci sau saracia lor se refera la altceva?
ex2/pag 47
Da o explicatie pt urmatorul comentariu al naratorului,observand si faptul ca uneori limbajul sau pare a se confunda cu cel al personajului:Sunt saraci,saracutiica n'au tata;e saraca si ea,c-a ramas vaduva cu 2 copii;cui.Doamne ,ar putea sa-i lase cand se duce la targ?Cum ,cand e atat de bine sa-i vezi?
Ai in vedere faptul ca inaintea acestui comentariu al naratorului,apare urmatorul pasaje aceea se inchina Mara  si in fata icoanei,apoi isi ia copilasii,pe care intotdeauna ii poarta dupa dansa ,ii da putin inainte si le zice:''Inchinati-va si voi,saracutii mamei!
Va rog am nevoie pt maine!

Modificat de IoNuuT (acum 13 ani)


pus acum 13 ani
   
mariaantonela
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 1
va rog sa ma ajutati sa rezolv ex urmator : ex 5 de la pag 47 editura art ...Exprima-ti opinia cu privire la semnificatia urmatoarei constructii: Oameni de dai Doamne numai din copii rai de fac.  PLSSSS TREBUIE SA-L FAC PE LUNIII !!!!! multumesc       

pus acum 13 ani
   
andygr
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 1
Exercitiul 4 pagina 53
Discutati atitudinea Marei asa cum reiese din dialogul cu Maica Aegidia si din intentia ei de a arunca vina evenimentelor intamplate pe seama acesteia.Aduceti argumente pro sau contra atitudinii Marei,avand in vedere si comentariile naratorului de la inceputul acestei secvente : Mara era insa femeie traita in lume si stia ca lucrurile o sa mearga mai bine daca se va tinea dansa deasupra.
Ar putea fi la mijloc in acest comportament si o incercare a Marei de a mai reduce din suma platita manastirii pentru Persida sau vrea sa-si apere fata,invinovatind cealalta parte de intamplare?

Bun,ce am eu de facut este un text argumentativ de 15-30 randuri despre asumarea responsabilitatii avand in vedere acest citat Daca se poate sa ma ajutati,am nevoie de acest exercitiu pana maine


pus acum 13 ani
   
Twixxy
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 4
ex 1 pag 45 edit ART


In fragmentul ,,Saracutii mamei" tema este prezentarea eforturilor unei femei vaduve,dintr`un targ transilvanean Radna,de o obtine 0 pozitie inalta in societate  si de a le asigura celor 2 copii un trai mai bun!.

   Va pot ajuta si cu alte nelamuriri daca aveti neoie.Multumesc:*


_______________________________________
,,Daca , candva vei avea nevoie de ajutorul meu,sunt dispusa sa te ajut! Fa tu primul pas si eu ii voi face pe ceilalti 99 pentru tine!:*

pus acum 13 ani
   
sorin95
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 3
exercitiile 1 si 2 de la pagina 53? pls    

pus acum 13 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 731
Puneţi întrebările voastre pe noul forum, la topicul potrivit.

_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 12 ani
   
d.kiduu
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 5
As dori si eu rezolvarea ex 2 si 4 de la pag 45 de la ce se descrie/se povesteste din manula de cls a IX-a editura art

ex 2/pag 45
Identifica in scris doua motive literare prezente in fragmentul de mai sus.Ai in vedere faptul ca motivul literar este o unitate minimala si tipica,purtatoarea unei semnificatii a structurii textului.El poate fi un cuvant concret care desemneaza o anume situatie semnificativa,cu valoare simbolica,mai multe asemenea situatii concretizand tema generala a operei(in fragmentul de mai sus motivul copiilor saracuti ar putea fi un exemplu) sau poate fi si un cuvant care exprima o situatie abstracta.Unele motive sunt recunoscute de traditia literara:motivul vaduvei cu copii,de exemplu.Motivul reprezinta ,,actualizarea,particularizarea'' unei teme.(Dictionar de termeni literari)

ex 4/pag 45
Extrage,din text,pasajul care descrie locurile vazute de la manastirea Maria Radna.

Portretul moral al Marei pag 46
ex 4/pag 47
Realizeaza o caracterizare succinta(circa 10 randuri) a Marei,asa cum se dezvaluie din urmatorul fragment(gesturi,atitudini,ganduri):,,Apoi,dupa ce a mai baut si o ulcica de apa buna,ea scoate saculetul,ca sa faca socoteala.Niciodata ea n-o face numai pentru ziua trecuta,ci pentru toata viata.Scazand dobanda din capete,ea pune la o parte banii pentru ziua de mane,se duce la capataiul patului si aduce cei trei ciorapi:unul pentru zile de batranete,si pentru inmormantare,altul pentru Persida si al treilea pentru Trica.Nu e chip sa treaca zi fara ca ea sa puna si macar numai cate un creitar in fiecare din cei trei ciorapi;mai bucuros se imprumuta pentru ziua de mane.Cand poate sa puna florinul,ea-l saruta,apoi ramane asa,singura,cu banii intinsi pe masa,sta pe ganduri si incepe in cele din urma sa planga.''


ex 5/pag 47
Exprima-ti opinia cu privire la semnificatia urmatoarei constructii:,,Oameni de dai Doamne,numai din copii rai se fac''


pus acum 12 ani
   
Dallissa
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 1
As dori si eu va rog rezolvarea exercitiilor de la pagina  45 toata pagina,in maxim 2 ore va rog    

pus acum 12 ani
   
cozmin476
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 1
exercitiu 2 si 3 de sus de la pagina 43 va rog rpd maxim o ora

pus acum 12 ani
   
aalledodo
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 1

IoNuuT a scris:

ex4/p45
Realizeaza o caracterizare succinta(circa 10 randuri)a Marei,asa cum se dezvaluie din urmatorul fragment(gesturi,atitudini ,ganduri):Apoi,dupa ce a mai baut si o ulcica de apa buna,ea scoate saculetul ,ca sa faca socoteala .Niciodata ea n-o face numai pt ziua trecuta,ci pt toata viata. Scazand dobanda din capete ,ea pune la o parte banii pt ziua de maine,se duce la capataiul patului si aduce cei 3 ciorapi:unul pt zile de batranete ,si pt inmormantare,altul pt Persida si al treilea pt Trica .Nu e chip sa nu treca o zi fara ca ea sa puna si macar numai cate un creitar in fiecaredin cei 3 ciorapi:mai bucuros se imprumuta pt ziua de mane.Cand poate sa puna florinul,ea-l saruta ,apoi ramena asa,singura,cu banii intinsi pe masa,sta pe ganduri si incepe in cele din urma sa planga.
ex1/pag47
Discutati despre sensul urmatorului fragment :Mai sunt si zdrentarosi si desculti si nepeptanati si nespalati si obrazncici,saracutii mamei;dar tot cam asa si ea insasi;cum altfel ar putea fi o vaduva saraca?Cum ar putea fi copiii saraci,care isi petrec viata in targ,printre picioarele oamenilor?
Sunt copii Marei intr-adevar saraci sau saracia lor se refera la altceva?
ex2/pag 47
Da o explicatie pt urmatorul comentariu al naratorului,observand si faptul ca uneori limbajul sau pare a se confunda cu cel al personajului:Sunt saraci,saracutiica n'au tata;e saraca si ea,c-a ramas vaduva cu 2 copii;cui.Doamne ,ar putea sa-i lase cand se duce la targ?Cum ,cand e atat de bine sa-i vezi?
Ai in vedere faptul ca inaintea acestui comentariu al naratorului,apare urmatorul pasaje aceea se inchina Mara  si in fata icoanei,apoi isi ia copilasii,pe care intotdeauna ii poarta dupa dansa ,ii da putin inainte si le zice:''Inchinati-va si voi,saracutii mamei!
Va rog am nevoie pt maine!


pus acum 12 ani
   
RaduV
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 1
Buna seara! Ai vrea si eu exercitiul 3 de la pagina 45. Cerinta:
Extrageti din capitol doi indici spatiali care fixeaza desfasurarea actiunii. Discutati despre raportul dintre fictiune si realitate, asa cum se contureaza el in textul dat. Veti avea in vedere
- indicii din realitatea obiectiva
- modificarile aduse din viziunea autorului
O seara placuta!


pus acum 12 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 731
Postaţi pe noul forum.
Pentru răspuns, dă click aici.


_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 12 ani
   
RedForce96
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 2
Buna ziua!!As vrea si eu sa ma ajutati cu exercitiile 1,2 pagina 48 de jos .Va rog mult!!
Cerintele:
1.    Reciteşte fragmentul de mai jos şi redactează un text de 10-15 rânduri având n vedere
•    Perspectiva narativă ( cine povesteşte)
•    Modul de expunere folosit
•    Despre ce este vorba în fragment
•    Particularităţi ale stilului.
Hm zise Mara, încreţindu-şi sprâncenele, şi începu să facă în gândul ei socoteala cam câţi oameni vor fi trecând în fieştecare an peste podul de pe Murăş. Nimeni în lumea aceasta n-ar fi putut să facă socoteala aceasta mai bine decât dânsa, care atâta timp a stat pe ţărmurii Murăşului. Ce-ar fi fost adecă dacă ar fi luat din ciorapul Persidei arânda podulu? Putea să dea mai mult decât alţii, fiindcă nu voia să câştige decât cei 60 de florini şi încă ceva pe deasupra. Apoi mai câştiga şi dreptul de a-şi pune masa şi coşurile la capătul podului, pe unde trecea toată lumea.

2.Următorul fragment se constituie într-un fel de concluzie narativă a primului capitol din romanul Mara.
S-ar putea oare să fii văduvă săracă, să-ţi vezi fata preuteasă, feciorul staroste în breasla cojocarilor şi inima să nu ţi se moaie?!
Că lucrurile ar putea să vie şi altfel, asta Mara nu putea s-o creadă când vedea ca-n aievea cum atât de bine au să iasă odată toate.
Scrie un text de minimum 10 rânduri, despre filosofia de viaţă a personajului care se desprinde din acest pasaj.


pus acum 12 ani
   
RedForce96
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 2
Buna ziua!!As vrea si eu sa ma ajutati cu exercitiile 1,2 pagina 48 de jos .Va rog mult!!
Cerintele:
1.    Reciteşte fragmentul de mai jos şi redactează un text de 10-15 rânduri având n vedere
•    Perspectiva narativă ( cine povesteşte)
•    Modul de expunere folosit
•    Despre ce este vorba în fragment
•    Particularităţi ale stilului.
Hm zise Mara, încreţindu-şi sprâncenele, şi începu să facă în gândul ei socoteala cam câţi oameni vor fi trecând în fieştecare an peste podul de pe Murăş. Nimeni în lumea aceasta n-ar fi putut să facă socoteala aceasta mai bine decât dânsa, care atâta timp a stat pe ţărmurii Murăşului. Ce-ar fi fost adecă dacă ar fi luat din ciorapul Persidei arânda podulu? Putea să dea mai mult decât alţii, fiindcă nu voia să câştige decât cei 60 de florini şi încă ceva pe deasupra. Apoi mai câştiga şi dreptul de a-şi pune masa şi coşurile la capătul podului, pe unde trecea toată lumea.

2.Următorul fragment se constituie într-un fel de concluzie narativă a primului capitol din romanul Mara.
S-ar putea oare să fii văduvă săracă, să-ţi vezi fata preuteasă, feciorul staroste în breasla cojocarilor şi inima să nu ţi se moaie?!
Că lucrurile ar putea să vie şi altfel, asta Mara nu putea s-o creadă când vedea ca-n aievea cum atât de bine au să iasă odată toate.
Scrie un text de minimum 10 rânduri, despre filosofia de viaţă a personajului care se desprinde din acest pasaj.


pus acum 12 ani
   
kriszta97
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 1
ex4/p45
Realizeaza o caracterizare succinta(circa 10 randuri)a Marei,asa cum se dezvaluie din urmatorul fragment(gesturi,atitudini ,ganduri):Apoi,dupa ce a mai baut si o ulcica de apa buna,ea scoate saculetul ,ca sa faca socoteala .Niciodata ea n-o face numai pt ziua trecuta,ci pt toata viata. Scazand dobanda din capete ,ea pune la o parte banii pt ziua de maine,se duce la capataiul patului si aduce cei 3 ciorapi:unul pt zile de batranete ,si pt inmormantare,altul pt Persida si al treilea pt Trica .Nu e chip sa nu treca o zi fara ca ea sa puna si macar numai cate un creitar in fiecaredin cei 3 ciorapi:mai bucuros se imprumuta pt ziua de mane.Cand poate sa puna florinul,ea-l saruta ,apoi ramena asa,singura,cu banii intinsi pe masa,sta pe ganduri si incepe in cele din urma sa planga.


pus acum 12 ani
   
AndreeaCrina
Membru nou

Inregistrat: acum 12 ani
Postari: 1
Buna ziua!As vrea si eu sa ma ajutati,va rog frumos la exercitiile 2 si 3 pag. 54 de jos.
-Cerinte:
2.Explica felul cum se face trecerea(care sunt mijloacele,cuvintele folosite/conectorii),de la un mod de expunere la altul.
3.Extrage din urmatoarea lista de caracteristici ale stilului oral doua dintre cele care sunt prezente in fragmentele din romanul "Mara".Da exemple de text pentru fiecare dintre cele doua caracteristici.
-folosirea exclamatiilor si a interogatiilor retorice;
-prezenta unor elemente de lexic popular:cuvinte populare,expresii,constructii populare;
-trecerea nararii de la persoana a III-a la persoana I sau invers(amestecul de voci narative);
-folosirea de repetitii;
dominarea procedeelor de coordonare la nivelul frazei.   


pus acum 12 ani
   
donlucio
Membru nou

Inregistrat: acum 11 ani
Postari: 1
Buna ziua!As vrea si eu sa ma ajutati,va rog frumos la exercitiile 2 si 3 pag. 54 de jos.
-Cerinte:
2.Explica felul cum se face trecerea(care sunt mijloacele,cuvintele folosite/conectorii),de la un mod de expunere la altul.
3.Extrage din urmatoarea lista de caracteristici ale stilului oral doua dintre cele care sunt prezente in fragmentele din romanul "Mara".Da exemple de text pentru fiecare dintre cele doua caracteristici.
-folosirea exclamatiilor si a interogatiilor retorice;
-prezenta unor elemente de lexic popular:cuvinte populare,expresii,constructii populare;
-trecerea nararii de la persoana a III-a la persoana I sau invers(amestecul de voci narative);
-folosirea de repetitii;
dominarea procedeelor de coordonare la nivelul frazei.


pus acum 11 ani
   
ewygirl22
Membru nou

Inregistrat: acum 11 ani
Postari: 3
Buna dimineata.Am si eu nevoie de ajutor la exercitiul 1 de la pagina 48.Va rog frumos!

"Reciteste fragmentul de mai jos si redacteaza un text de 10-15 randuri avand in vedere:
-perspectiva narativa (cine povesteste)
-modul de expunere folosit
- despre ce este vorba in fragment
- particularitati ale stilului

,,Hm" zise Mara,incretindu-si sprancenele,si incepu sa faca in gandul ei socoteala cam cati oameni vor fi trecand in fiestecare an peste podul de pe Muras.Nimeni in lumea aceasta n-ar fi putut sa faca socoteala mai bine decat dansa,care atata timp a stat pe tarmurii Murasului.Ce ar fi fost adeca daca ar fi luat din ciorapul Persidei aranda podului? Putea sa dea mai mult decat altii,fiindca nu voia sa castige decat cei 60 de florini si inca ceva deasupra.Apoi mai castiga si dreptul de a-si pune masa si cosurile la capatul podului ,pe unde trecea toata lumea."

Multumesc anticipat.


pus acum 11 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 731

Liebe El de pe [url=https://www.facebook.com/meditatii.romana?ref=hl a scris:

Facebook]ma puteti ajuta cu exercitiul ?
Da o explicatie pentru urmatorul comentariu al naratorului,observand si faptul ca uneori limbajul sau pare a se confunda cu cel al personajului:Sunt saraci, saracutiica n'au tata; e saraca si ea, c-a ramas vaduva cu 2 copii; cui.Doamne,ar putea sa-i lase cand se duce la targ? Cum,cand e atat de bine sa-i vezi?

Ai in vedere faptul ca inaintea acestui comentariu al naratorului,apare urmatorul pasaje aceea se inchina Mara si in fata icoanei,apoi isi ia copilasii,pe care intotdeauna ii poarta dupa dansa, ii da putin inainte si le zice:''Inchinati-va si voi, saracutii mame


Comentariul naratorului vrea să explice două lucruri din pasajul anterior: de ce li se... continuarea aici.


_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 10 ani
   
alexdan
Membru nou

Inregistrat: acum 5 ani
Postari: 3

Ionutzu94 a scris:

pagina 43, exercitiu 2 de la "Cine descrie/povesteste" cine ma ajuta? in maxim 2 ore trb sa il am
Multumesc! editura Art, clasa a IX..


pus acum 5 ani
   
alexdan
Membru nou

Inregistrat: acum 5 ani
Postari: 3

AndreeaCrina a scris:

Buna ziua!As vrea si eu sa ma ajutati,va rog frumos la exercitiile 2 si 3 pag. 54 de jos.
-Cerinte:
2.Explica felul cum se face trecerea(care sunt mijloacele,cuvintele folosite/conectorii),de la un mod de expunere la altul.
3.Extrage din urmatoarea lista de caracteristici ale stilului oral doua dintre cele care sunt prezente in fragmentele din romanul "Mara".Da exemple de text pentru fiecare dintre cele doua caracteristici.
-folosirea exclamatiilor si a interogatiilor retorice;
-prezenta unor elemente de lexic popular:cuvinte populare,expresii,constructii populare;
-trecerea nararii de la persoana a III-a la persoana I sau invers(amestecul de voci narative);
-folosirea de repetitii;
dominarea procedeelor de coordonare la nivelul frazei.   


pus acum 5 ani
   
alexdan
Membru nou

Inregistrat: acum 5 ani
Postari: 3

alexdan a scris:


AndreeaCrina a scris:

Buna ziua!As vrea si eu sa ma ajutati,va rog frumos la exercitiile 2 si 3 pag. 54 de jos.
-Cerinte:
2.Explica felul cum se face trecerea(care sunt mijloacele,cuvintele folosite/conectorii),de la un mod de expunere la altul.
3.Extrage din urmatoarea lista de caracteristici ale stilului oral doua dintre cele care sunt prezente in fragmentele din romanul "Mara".Da exemple de text pentru fiecare dintre cele doua caracteristici.
-folosirea exclamatiilor si a interogatiilor retorice;
-prezenta unor elemente de lexic popular:cuvinte populare,expresii,constructii populare;
-trecerea nararii de la persoana a III-a la persoana I sau invers(amestecul de voci narative);
-folosirea de repetitii;
dominarea procedeelor de coordonare la nivelul frazei.   


pus acum 5 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la