TEME
Forumul orei de limba si literatura romana
Lista Forumurilor Pe Tematici
TEME | Reguli | Inregistrare | Login

POZE TEME

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
lovely_pink pe Simpatie
Femeie
25 ani
Bucuresti
cauta Barbat
25 - 48 ani
TEME / MEDITATII LA LIMBA ROMANA / VA IMPLOOOOR !!!  
Autor
Mesaj Pagini: 1
vioras
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 30
Sunt clasa a 9-a si am nevoie si eu de exercitiile de la Pedeapsa din manualul cu editura ART... VA IMPLOR MAKR UN RASPUNS !!!! VAAA ROOOOOOGGGG        

pus acum 15 ani
   
vioras
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 30
7) Comenteaza valoarea aforistica a versurilor: "Ca Dumnezeu Loveste-ntodeauna/ Mai tare decat faptele minciuna.


Ma ajuta careva ???


pus acum 15 ani
   
vioras
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 30
8) Exprima-ti opinia in legatura cu hotararea lui Dumnezeu de a-i da afara, in furtuna pe cei doi neascultatori. Si-au meritat acestia pedeapsa ?

pus acum 15 ani
   
vioras
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 30
9) Explica jocul de cuvinte, expresie a maiestriei artistice a poetulu, din versurile: De miselie, nu atat de furt/ Raspunsul fu aspru si scurt (furt - fu - scurt).

pus acum 15 ani
   
vioras
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 30
10) Compara aceste doua exemple din lirica argheziana si arata asemanarea in privinta topicii:
   a) Adam si Eva lui o a parat.   (Pedeapsa)
   b) Si Dumnezeu, ce vede toate,
       In zori, la cinci si jumatate,
       Pandind, sa iasa, prin perdea,
       O a vazut din cer pre ea.    (Mahniri)


pus acum 15 ani
   
vioras
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 30
11) Prezinta aspecte care confera celor trei poezii argheziene o nota ludica, diferita de mesajul sacru transmis de textul biblic.

pus acum 15 ani
   
vioras
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 30
12) Ce motive poti identifica in acest ciclu?




13) Explica semnificatia pe care o sugereaza subtitlul acestui ciclu: Versuri de Abecedar.


pus acum 15 ani
   
vioras
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 30
Am mare nevoie pana luni de rezolvarile lor....Va rog dak se poate maine, poimaine....
VA ROG DIN TOT SUFLETUL !!!     


pus acum 15 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 731

vioras a scris:

7) Comenteaza valoarea aforistica a versurilor: "Ca Dumnezeu Loveste-ntodeauna/ Mai tare decat faptele minciuna."


Fundamentul doctrinei creştine este pocăinţa. Orice om care a greşit poate dobândi iertarea lui Dumnezeu, dacă recunoaşte că a greşit şi se căieşte. Versurile lui Arghezi la asta se referă. Adam şi Eva au greşit: au mâncat din fructul oprit. Fapta e grea, dar Dumnezeu i-ar ierta, dacă ei ar recunoaşte cinstit că au greşit. Ei însă nu recunosc, ci aruncă vina unul pe altul şi, în final, pe şarpe. De aceea, Dumnezeu îi alungă din Rai: pentru că nu-şi recunosc greşeala şi nu se căiesc. Acesta este sensul versurilor lui Arghezi.


_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 15 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 731

vioras a scris:

8) Exprima-ti opinia in legatura cu hotararea lui Dumnezeu de a-i da afara, in furtuna pe cei doi neascultatori. Si-au meritat acestia pedeapsa ?


Aici este o chestiune de opinie. Cum întelege fiecare. Strict în opinia mea, întrebarea este nelalocul ei: cine îşi poate permite să pună în discuţie o hotărâre a lui Dumnezeu?! În ordine epică, literară, Arghezi nu face decât să reia mitul biblic, nu are vreo contribuţie personală în ceea ce priveşte faptele, prin urmare nu avem ce comenta, nu există o atitudine subiectivă a poetului faţă de hotărârea lui Dumnezeu.


_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 15 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 731

vioras a scris:

9) Explica jocul de cuvinte, expresie a maiestriei artistice a poetulu, din versurile: De miselie, nu atat de furt/ Raspunsul fu aspru si scurt (furt - fu - scurt).


Arghezi este un maestru al cuvintelor. Concentrând la maximum expresia, el obţine efecte artistice deosebite. Versurile citate se referă la reacţia divină la minciuna primilor doi oameni. Ele sunt discursive,  aproape fără figuraţie artistică, conţinând doar o singură inversiune ( ce-i drept foarte complexă ) care pune în poziţie tare motivul alungării din Rai: "de mişelie". Forţa versurilor stă însă în numărul mare de substantive şi adjective denumind concepte-cheie: "răspuns", "mişelie", "furt", "aspru", scurt". Aliteraţia obţinută prin repetiţia consoanei "r"  sugerează la rândul ei hotărârea rapidă şi nestrămutată a Creatorului decis să nu tolereze minciuna. Ca joc de cuvinte, în seria "furt-fu-scurt", sesizăm cum cuvântul "furt" este format din sunetele cuvântului "fu" plus sfârşitul cuvântului "scurt": "fu(scu)rt".


_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 15 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 731

vioras a scris:

10) Compara aceste doua exemple din lirica argheziana si arata asemanarea in privinta topicii:
   a) Adam pe Eva lui o a parat.   (Pedeapsa)
   b) Si Dumnezeu, ce vede toate,
       In zori, la cinci si jumatate,
       Pandind, sa iasa, prin perdea,
       O a vazut din cer pre ea.    (Mahniri)


Arghezi abordează o tematică religioasă, de aceea el încearcă să se apropie de rostirea veche, biblică. În această linie se înscrie şi antepunerea complementului direct faţă de verb "o a pârât" sau "o a văzut", specifică unei limbi arhaice, folosită în cărţile bisericeşti. În limba de azi complementul direct este aşezat după verb: "a pârât-o", "a văzut-o".


_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 15 ani
   
vioras
Membru

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 30
iti multumesc frumos dar exercitiile 11, 12 si 13 ???

pus acum 15 ani
   
andreeac
Membru nou

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 2
Sunt clasa a 9-a si am nevoie si eu de exercitiile de la Pedeapsa din manualul cu editura ART((....va rog eu(((...pentru maine:O:O>..ca fac cu o zapacita:-l.... pls:-s....

pus acum 14 ani
   
gabyioio
Membru nou

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 1
nu cer rezolvarea, dar poate da cineva niste indicatii pt ex 11 pag 12?
multumesc!


pus acum 14 ani
   
ralucaraluca
Membru

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 11
1.    Identifica in poezia Pedeapsa un cuvant polisemantic.Demonstreaza-i polisemantismul prin construirea de contexte potrivite.


2.    Alcatuieste enunturi in care sa arati polisemantismul cuvintelor: baie, carte, masa, prost, rau.
3.    Identifica, cu ajutorul dictionarelor, sensul principal si sensul secundar al cuvintelor: frate, a aban-dona, lingura, arici
4.    Explica sensurile cuvantului polisemanic a iesi in contextele urmatoare:

                     a)Cativa turisti au iesit de pe drumul cunoscut.
                     b)Sunt sigur ca petrecerea va iesi foarte bine.
                     c)Nu stiu de unde ai iesit de vreme ce nu  te-am vazut venind.
                     d)Omul a iesit din camera dupa numai cateva minute.
                     e)Volumul de versuri  iesise  inca de  anul  trecut.
                     f)Concurentul meu favorit a iesit pe primul loc.
                     g)Hotul va iesi din temnita a bia peste cativa ani.
                     h)Lalelele ies abia in luna aprilie.
                     i)Cum o iesi, numai sa iasa.
   
   5.Alcatuieste cel putin un context in care sa apara utilizate cu sensul figurat cuvintele:climat, explozie, caldura.

6. Foloseste, prin integrare in enunturi potrivite, sensul propiu si sensul figurat al cuvintelor: catar, glont, abecedar, dulce, luminat, a miorlai, a se furisa



: am nevoie de ajutor plis

((


pus acum 14 ani
   
ela
Membru nou

Din: Constanta
Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 9
4.    Explica sensurile cuvantului polisemanic a iesi in contextele urmatoare:

                     a)Cativa turisti au iesit de pe drumul cunoscut.
                     b)Sunt sigur ca petrecerea va iesi foarte bine.
                     c)Nu stiu de unde ai iesit de vreme ce nu  te-am vazut venind.
                     d)Omul a iesit din camera dupa numai cateva minute.
                     e)Volumul de versuri  iesise  inca de  anul  trecut.
                     f)Concurentul meu favorit a iesit pe primul loc.
                     g)Hotul va iesi din temnita a bia peste cativa ani.
                     h)Lalelele ies abia in luna aprilie.
                     i)Cum o iesi, numai sa iasa.
   
   5.Alcatuieste cel putin un context in care sa apara utilizate cu sensul figurat cuvintele:climat, explozie, caldura.

plsss`        


pus acum 14 ani
   
ralucaraluca
Membru

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 11
1.    Identifica in poezia Pedeapsa un cuvant polisemantic.Demonstreaza-i polisemantismul prin construirea de contexte potrivite.


2.    Alcatuieste enunturi in care sa arati polisemantismul cuvintelor: baie, carte, masa, prost, rau.
3.    Identifica, cu ajutorul dictionarelor, sensul principal si sensul secundar al cuvintelor: frate, a aban-dona, lingura, arici
4.    Explica sensurile cuvantului polisemanic a iesi in contextele urmatoare:

                     a)Cativa turisti au iesit de pe drumul cunoscut.
                     b)Sunt sigur ca petrecerea va iesi foarte bine.
                     c)Nu stiu de unde ai iesit de vreme ce nu  te-am vazut venind.
                     d)Omul a iesit din camera dupa numai cateva minute.
                     e)Volumul de versuri  iesise  inca de  anul  trecut.
                     f)Concurentul meu favorit a iesit pe primul loc.
                     g)Hotul va iesi din temnita a bia peste cativa ani.
                     h)Lalelele ies abia in luna aprilie.
                     i)Cum o iesi, numai sa iasa.
   
   5.Alcatuieste cel putin un context in care sa apara utilizate cu sensul figurat cuvintele:climat, explozie, caldura.

6. Foloseste, prin integrare in enunturi potrivite, sensul propiu si sensul figurat al cuvintelor: catar, glont, abecedar, dulce, luminat, a miorlai, a se furisa



: am nevoie de ajutor plis

((


pus acum 14 ani
   
ralucaraluca
Membru

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 11
          am nevoie de ajutot pls(:(

pus acum 14 ani
   
ralucaraluca
Membru

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 11
1.    Identifica in poezia Pedeapsa un cuvant polisemantic.Demonstreaza-i polisemantismul prin construirea de contexte potrivite.


2.    Alcatuieste enunturi in care sa arati polisemantismul cuvintelor: baie, carte, masa, prost, rau.
3.    Identifica, cu ajutorul dictionarelor, sensul principal si sensul secundar al cuvintelor: frate, a aban-dona, lingura, arici
4.    Explica sensurile cuvantului polisemanic a iesi in contextele urmatoare:

                     a)Cativa turisti au iesit de pe drumul cunoscut.
                     b)Sunt sigur ca petrecerea va iesi foarte bine.
                     c)Nu stiu de unde ai iesit de vreme ce nu  te-am vazut venind.
                     d)Omul a iesit din camera dupa numai cateva minute.
                     e)Volumul de versuri  iesise  inca de  anul  trecut.
                     f)Concurentul meu favorit a iesit pe primul loc.
                     g)Hotul va iesi din temnita a bia peste cativa ani.
                     h)Lalelele ies abia in luna aprilie.
                     i)Cum o iesi, numai sa iasa.
   
   5.Alcatuieste cel putin un context in care sa apara utilizate cu sensul figurat cuvintele:climat, explozie, caldura.

5.    Foloseste, prin integrare in enunturi potrivite, sensul propiu si sensul figurat al cuvintelor: catar, glont, abecedar, dulce, luminat, a miorlai, a se furisa.




        Pedeapsa




Credeau că Domnul e culcat
Şi n-o să ştie ce s-a întâmplat,
Că n-avea doară fluturii iscoade
La fieştecare soi de roade.

Ea, cam neroadă, dânsul, cam netot,
Nu se-aşteptau că Domnul vede tot:
Că ochiul lui deschis, într-adevăr,
Şi depărtările le vede în răspăr.

Nici nu-nghiţiseră o-mbucătură
C-au fost şi prinşi cu ea în gură,
Şi cel puţin nu apucase
Să puie poame în sân, vreo cinci sau şase.

El, Dumnezeu, venind în rotogoale,
În supărarea Prea Sfinţiei Sale
I-a luat din scurt, poruncile ştiute
Cum le-au călcat aşa de iute.

Adam pe Eva lui o a pârât
Eva pe şarpe, care s-a târât.
Nici unul n-a voit s-aleagă,
Să-şi ia asupra-şi vina lui întreagă.

De mişelie, nu atât de furt,
Răspunsul aspru fu şi scurt;
Că Dumnezeu loveşte-ntotdeauna
Mai tare decât faptele minciuna.

Din Raiul dulce şi din tihna bună
Domnul i-a dat afară, în furtună.


pus acum 14 ani
   
ralucaraluca
Membru

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 11
1.    Identifica in poezia Pedeapsa un cuvant polisemantic.Demonstreaza-i polisemantismul prin construirea de contexte potrivite.


2.    Alcatuieste enunturi in care sa arati polisemantismul cuvintelor: baie, carte, masa, prost, rau.
3.    Identifica, cu ajutorul dictionarelor, sensul principal si sensul secundar al cuvintelor: frate, a aban-dona, lingura, arici
4.    Explica sensurile cuvantului polisemanic a iesi in contextele urmatoare:

                     a)Cativa turisti au iesit de pe drumul cunoscut.
                     b)Sunt sigur ca petrecerea va iesi foarte bine.
                     c)Nu stiu de unde ai iesit de vreme ce nu  te-am vazut venind.
                     d)Omul a iesit din camera dupa numai cateva minute.
                     e)Volumul de versuri  iesise  inca de  anul  trecut.
                     f)Concurentul meu favorit a iesit pe primul loc.
                     g)Hotul va iesi din temnita a bia peste cativa ani.
                     h)Lalelele ies abia in luna aprilie.
                     i)Cum o iesi, numai sa iasa.
   
   5.Alcatuieste cel putin un context in care sa apara utilizate cu sensul figurat cuvintele:climat, explozie, caldura.

6.    Foloseste, prin integrare in enunturi potrivite, sensul propiu si sensul figurat al cuvintelor: catar, glont, abecedar, dulce, luminat, a miorlai, a se furisa.




                                                               Pedeapsa




Credeau că Domnul e culcat
Şi n-o să ştie ce s-a întâmplat,
Că n-avea doară fluturii iscoade
La fieştecare soi de roade.

Ea, cam neroadă, dânsul, cam netot,
Nu se-aşteptau că Domnul vede tot:
Că ochiul lui deschis, într-adevăr,
Şi depărtările le vede în răspăr.

Nici nu-nghiţiseră o-mbucătură
C-au fost şi prinşi cu ea în gură,
Şi cel puţin nu apucase
Să puie poame în sân, vreo cinci sau şase.

El, Dumnezeu, venind în rotogoale,
În supărarea Prea Sfinţiei Sale
I-a luat din scurt, poruncile ştiute
Cum le-au călcat aşa de iute.

Adam pe Eva lui o a pârât
Eva pe şarpe, care s-a târât.
Nici unul n-a voit s-aleagă,
Să-şi ia asupra-şi vina lui întreagă.

De mişelie, nu atât de furt,
Răspunsul aspru fu şi scurt;
Că Dumnezeu loveşte-ntotdeauna
Mai tare decât faptele minciuna.

Din Raiul dulce şi din tihna bună
Domnul i-a dat afară, în furtună.




am nevoie de ajutor pls cat mai repede (((


pus acum 14 ani
   
kristine0401
Membru nou

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 1

vioras a scris:

12) Ce motive poti identifica in acest ciclu?




13) Explica semnificatia pe care o sugereaza subtitlul acestui ciclu: Versuri de Abecedar.


pus acum 14 ani
   
aditzzu
Membru nou

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 1
@ralucaraluca:
2/12.
Baia motorului a fost sparta.
Baia a fost amenajata

Cartile de joc au fost aruncate.
Elevul a citit toate cartile.

Masa camionului este de 4T.
Masa din bucatarie a fost reconditionata.

Am fost prost inteles
A avut o parere proasta despre caiet.

Afara este o vreme rea.
Rautatea lui se vede dupa cum gandeste.


3/12
frate: - ruda, nascut din aceeasi parinti
        - asociere

a abondona: - a parasi
                  - a renunta ;a competitie

lingura: - obiect pt. uz casnic
           -  naluca metalica folosita la pescuit

arici: - animal insectivor
        - element de baraj folosit impotriva atacurilor

Succes la scoala!


pus acum 14 ani
   
daniela
Membru nou

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 2
spunetimi va roggg care poate fie sensul figurat al cuvintului TRANDAFIR ??? va rogggg

pus acum 14 ani
   
daniela
Membru nou

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 2


pus acum 14 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 731
Cum m-a văzut, în obraji i-au răsărit doi trandafiri roşii.

_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 14 ani
   
thisgirl
Membru nou

Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 8
vaa rog mult de tot am nevoie de un eseu care sa cuprinda toate textele din compartimentul familia.editura art clasa a 9.asa cuprinda mara, tren de placere, hronicul si cantecul varstelor,  si morometii ( mesele in familie, conflicte, codul familiei si cugetari despre familie) va rog mult de tot . daca se poate pana pe 20 luna aceastaa va rog mult de tot.

pus acum 13 ani
   
Oana1
Membru nou

Inregistrat: acum 3 ani
Postari: 1

vioras a scris:

10) Compara aceste doua exemple din lirica argheziana si arata asemanarea in privinta topicii:
   a) Adam si Eva lui o a parat.   (Pedeapsa)
   b) Si Dumnezeu, ce vede toate,
       In zori, la cinci si jumatate,
       Pandind, sa iasa, prin perdea,
       O a vazut din cer pre ea.    (Mahniri)


pus acum 3 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la